Tasmanië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Moniek Zwienen - WaarBenJij.nu Tasmanië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Moniek Zwienen - WaarBenJij.nu

Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Moniek

16 December 2013 | Australië, Melbourne

Tasmanië!

Op 3 december begon het grote avontuur, om 6 uur ging het vliegtuig naar Tasmanië. Na een uurtje in het vliegtuig gezeten te hebben stonden we in Hobart. Omdat mijn rugzak bij het inchecken te zwaar was (en ik 75! dollar extra moest betalen) moesten we mijn rugzak opwachten bij de lopende band.
Na mijn tas op te hebben gehaald zochten we de shuttle bus op die ons naar het hostel zou brengen voor $17 (best prijzig, maar je moet wat..) Toen we in de rij stonden raakten we aan de praat met 2 meisjes die naar hetzelfde hostel als ons gingen. Een van hen kwam op het idee een taxi te nemen. We hadden met de chauffeur $40 afgesproken, dus 10 p.p, scheelt toch maar weer $7! :) Aangekomen bij 'The Pickled Frog' (het hostel) zien we groot aan de buitenkant 'free WiFi' staan, het is nu al een leuk hostel, haha. Het hostel was wat ouderwets ingericht en gezellig rommelig, echt een heel leuk hostel.
We hadden in Melbourne geregeld dat we de eerste en laatste nacht in een hostel zouden slapen en de rest in de mini camper.
Die avond heb ik nog geprobeerd om met Annawietske te skypen, maar helaas werkte de WiFi niet mee en dus ging dat feestje niet door.
De volgende morgen moesten we om 9 uur onze auto halen. Gelukkig zat het verhuurbedrijf maar 10 minuutjes lopen van het hostel af. We waren best benieuwd naar wat voor auto/camper het zou zijn. Na een paar handtekeningen gezet te hebben kregen we dan echt de sleutels van.... een nieuwe Nissan Micra, haha. We kregen een Nissan Micra mee met een uitvouwbare tent op het dak (foto). Wel ideaal voor Manon, aangezien zij alles alleen moest rijden. Op de plattegrond had Debbie aangegeven waar de supermarkt, tankstation (kregen de auto zo goed als leeg mee) en carwash zat. De eerste paar meters waren spannend en wennen, gelukkig is Hobart en lekker rustig / klein stadje (niet dus..) maar daarna ging het steeds beter.
Nadat we de tank vol hadden gegooid, een kaart van Tasmanië hadden gekocht en de kofferbak vol met boodschappen hadden staan, gingen we op weg naar de eerste free camping bij Lime Bay. Na een, voor ons verboden, off road weggetje te hebben gereden kwamen we aan op een grasveldje omringt door bos aan de rand van het water (foto). Het was er zo mooi! Op één ander stel en wat wilde dieren na, was er helemaal niemand. Eigenlijk zou je $13 moeten betalen, maar aangezien wij arme backpackers zijn hadden we besloten om pas te betalen als iemand er naar zou vragen. Na wat mooie plaatjes geschoten te hebben gingen we voor het eerst te tent op zetten. Ach die gebruiksaanwijzing hadden we niet nodig. Dus daar gingen we. En ja hoor, na zo'n 5/10 minuutjes stond ons tentje (foto). Die avond hebben we pasta gemaakt, maar wat is dat verschrikkelijk afwassen met een lepel en koud water.. Na de afwas gedaan te hebben en onze bedden hebben klaargemaakt hebben we nog een filmpje gekeken. We zaten in de auto en de ene na de andere kangoeroe hupste voorbij (foto). In het begin is het nog bijzonder, maar je raakt er snel aan gewend en kijk je er niet meer van op.
De volgende dag zijn we om 9 uur opgestaan. Onze kampeertocht is echt begonnen. Manon had me die nacht nog wakker gemaakt vanwege alle dieren en geluiden. Ik had het niet zo door omdat ik sliep, maar het was inderdaad een beetje scary.
Na de hele dag langs de kust gereden te hebben, wat best saai werd op een gegeven moment, dat blauwe water en witte stranden, kwamen we aan in Wineglass Bay (foto). Bij Wineglass Bay bleek de camping niet gratis te zijn en na gevraagd te hebben waar hij die camping dan wel was, bleek het in Friendly Beach te zijn, een klein stukje terug rijden. Aangekomen op de camping stonden we zo goed als aan het water, wederom helder blauw water met een wit strand. Helaas was het klote weer toen wij er waren dus hebben we niet van het strand kunnen genieten. Die nacht hebben we dan ook in de auto geslapen, aangezien we beide niet de tent op wilde zetten in de regen en we het niet vertrouwde met die harde wind.
Na een lange nacht in de auto zijn we de volgende morgen naar Scottsdale gereden. We hadden besloten om tussen de middag maar warm te gaan eten, aangezien het vaak slecht weer was 's avond en we dan niet konden koken met ons gasstelletje.
Onderweg zijn we een paar keer gestopt, zo ook bij Bicheno, het was echt super mooi daar! (Foto) Toen we verder reden kwamen we door allerlei soorten landschappen. Dan leek het wel de jungle van Mexico, dan weer de bergen van Frankrijk, dan weer de savanne van Afrika en dan weer de snelweg van Nederland.
Aangekomen op de free camping konden we ons geluk niet op toen we een bordje 'hot showers' zagen! Hoe blij kun je 2 meisjes maken met warme douches. Het koste wel $3 voor 4 mín. maar dat hadden we er graag voor over. Ook was er electriciteit, konden we mooi de bijna lege camera's en mijn iPad opladen :) Later op de avond zaten we daar. Op de grond met ons gasstelletje pannenkoeken te maken (foto). Maar wat waren ze lekker, haha.
De volgende ochtend hadden we besloten om een beetje uit te slapen. Om 10 uur vertrokken we richting Deloraine. We hadden het idee om daar te gaan overnachten, maar toen we daar aankwamen was het nog best vroeg dus hadden we besloten om door te rijden naar Derwent Bridge, slechte keus.. We kwamen daar pas half 6 aan. Weer bleek de camping niet gratis te zijn en dus moesten we nog een andere slaapplaats zoeken ook. We hadden van iemand een natuurpas gekregen, dus konden we legaal op kampeerplaatsjes gaan staan. Omdat we in een nationaal park rijden/ slapen zou je officieel $24 per dag moeten betalen. Die man had ons gehoord toen we vroegen waar je gratis kon staan met een camper. Hij was speciaal naar de auto gegaan om die pas te halen. Iedereen is zo super aardig en behulpzaam! Nadat we een slaapplek gevonden hadden, hebben we snel het tentje uitgeklapt en zijn we gaan eten. Daarna zijn we meteen naar bed gegaan. We waren allebei kapot. Ik ben nog nooit zo vroeg gaan slapen. Om 7 uur lagen we op het dak, haha.
Vandaag zijn we naar Stahan gegaan. Achteraf dom benzine verspillen want er was niets te doen. Omdat we alles nogal snel gedaan hebben wisten we even niet wat we moesten doen. We zijn naar een toerist information gegaan en gevraagd of het zin had om naar de Cradle Mountains te gaan. We wilden er allebei graag heen, maar omdat het best slecht weer was en de voorspellingen ook niet echt positief waren hebben we besloten dat niet meer te doen. Wel hebben we een boekje meegekregen met 60 short walks, door heel Tasmanië.
We hadden het idee om de auto een paar dagen eerder terug te brengen en geld terug te krijgen. Dus ik bellen, maar helaas de auto kon wel eerder terug gebracht worden maar we kregen geen geld terug. Ja dan brengen we de auto ook niet eerder terug.. Die avond hebben we op een camping geslapen waar je $5 moest betalen. Het is geen geld natuurlijk, maar wij hebben niet betaald. Er was helemaal niemand en als ze langs waren gekomen, dan hadden we wel betaald. Die nacht hebben we in de auto geslapen omdat het weer regende.
Vanochtend zijn we om 8 uur vertrokken van de camping. De planning van vandaag; naar de Nelson falls, dan doorrijden naar Donaghys Hill lookout en tot slot doorrijden naar de Tall Trees/Russel Falls (foto's). Het waren super mooie stukjes natuur!
In het natuurpark waar ook de Tall Trees en de Russel Falls lagen zat ook een camping. Maar Aangezien je overal waar wij vandaag waren geweest voor moest betalen (wat wij natuurlijk niet hebben gedaan, haha) waren we er van overtuigd dat ook dit een betaalde camping was. Wij zijn er toch heen gereden en er zat geen slagboom of iets voor de camping dus wij een plaatsje uitzoeken. Vooraan stond nog een bordje dat er camerabeveiliging was en dan je moest betalen, maar zoals jullie ondertussen al weten, doen wij daar niet aan. We hadden een mooi plaatsje opgezocht (foto) en zijn toen een voor een gaan douchen. De ander bleef bij de auto zodat die de mobiel/iPad/camera's in de gaten kon houden (die hadden we aan de overkant, op een ander zijn plaatsje, gelegd om op te laden. Als je dan alleen bij de auto zat was het best wel spannend, bij iedereen die langs rijdt denk je, die komen ons van de camping gooien. Gelukkig kwam er niemand :) Toen we die avond aan het eten waren kwam er een Nederlands stel tegenover ons staan. Die zagen meteen dat wij Nederlands waren Hollands, illegaal staan, illegaal stroom aftappen, en alles zo goedkoop mogelijk.

De laatste paar dagen hebben we niet veel speciaals gedaan. Wel zijn we 1 dag eerder naar het hostel gegaan, weer een lekker goed bed en een douche, haha.
Vrijdag hebben we de auto schoongemaakt en met weinig benzine (aangezien wij hem ook zo goed als leeg meekregen) weer afgeleverd. De reis was alweer voorbij.
Zaterdagavond vlogen we terug naar Melbourne. Om te voorkomen dat ik weer over het aantal kilo zat, had ik 4hempjes, 2 t-shirts, een t-shirt met lange mouwen, een spijkerbroek en een harembroek aan. Toen we in de rij stonden, stond een jongen achter ons met alleen een rugzak. Dus vroeg ik of hij mij slaapzak (aangezien die 2,7kilo is) mee wou nemen door de duane. Maar goed dat ik dat gedaan had, nu zat ik op 8,8 kilo :)
Om 9 uur waren we weer in Melbourne en na een busritje van 20 minuten en zo'n 15 minuten gelopen te hebben waren we weer in het hostel en was het hele avontuur weer voorbij.

Liefs vanuit Aussie :)

Ps. Ik voeg nog even wat extra foto's toe van de afgelopen dagen in Tasmanië / Melbourne.

• 16 December 2013 - 11:07

Joke:

Moniek, wat een prachtig verslag . Wat een avontuur, prachtige foto,'s en wat een spanning soms. Geweldig. Liefs mam

• 16 December 2013 - 23:03

Akke:

Hey ver lief buurmeisje, hier ben ik echt even voor gaan zitten! Wat weer een verhaal zeg! Jullie durven wel hoor, voor mij veel te spannend! Ik was er geloof niet zo geschikt voor ;-)! Mooi om weer te lezen!! Lieve groetjes van ons xx

• 17 December 2013 - 23:18

Ome Nico En Tante RIa :

Lieve Moniek ,wat een avontuur geweldig wat maak je veel mee,fijn dat je zo geniet en met leuke meisjes optrekt we leven met je mee enhopen nog veel van je toehoren .we wensen je fijne kerstdagen toe .wel vreemd zonder kerstboom of vieren jullie het op het strand ? Dikke kus .tante RIa en ome nico

• 19 December 2013 - 21:48

Mattie:

Hey Moniek, jeetje meid wat een verhaal en wat een avontuur, lekker spannend. Wat een gaaf autootje met zo"n tent als slaapplaats op het dak. Wel veilig zo hoog slapen, dan heb je geen last van ongedierte. Gezellig voor je dat je een reismaatje hebt, zo kun je de mooie uitzichten en momenten met iemand delen. Lieve Moniek wij wensen jou warme Kerstdagen en een reislustig Nieuwjaar!!!! We kijken uit naar het volgende verslag;-) Grtjes Mattie + aanhang XXX

• 21 December 2013 - 16:02

José:

Lieve Moniek,
    Wat een prachtig verslag heb je weer geschreven. Erg leuk om te lezen.
    Wat heb je al veel meegemaakt zeg, in die 6 weken dat je nu weg bent. Mooi hoor! Ga zo door!
    Veel succes nog daar in Aussie! ;)
    Ohja, en natuurlijk ook fijne kerstdagen en een goeie jaarwisseling!
    Veel liefs,
    José.

• 23 December 2013 - 19:28

Bob :

Hoi Moniek,
    Tante Lenie niet zo, maar ik ben ontzettend jaloers op jou! Wat een prachtig land en wat
    een geweldig verslag en foto's heb je tot nog toe gemaakt! Geniet er maar verder van en
    ontzettend veel plezier.
    Vanuit het herfstachtig Nederland wensen we je fijne Kerstdagen en een heel goed 2014 !

Veel liefs van Tante Lenie & Oom Bob

• 26 December 2013 - 11:38

Bob Van Rijssel:

Hallo Lieve Moniek,

Gaat alles goed met je en loopt alles naar wens, De reisverslagen zijn erg leuk en ook leuke foto's. Heb je al een koala gezien?. Wij wensen je een gezellige jaarwisseling en een goed begin van 2014. Veel liefs vanuit een regen- en weer een op komst stormachtig Nederland.

Tante Jannie en oom Bob

• 27 December 2013 - 22:50

Anja:

Hoi Moniek,
    Wat een leuke verslagen schrijf je iedere keer! Leuk om alles te lezen en om de foto's te zien, vooral van de slaapplaats boven de auto, lekker veilig. Zo maak je heel wat mee.Een gezellige jaarwisseling gewenst met elkaar en nog heel veel plezier! Geniet ervan!
    Veel liefs van Anja en de mannen.